Sunday, November 11, 2007

Bagaimana Nak Kenal Wahabi di UIAM?

1) Mereka sukar untuk dikenali dengan jelas berdasarkan luaran mereka, begitu juga dengan Wahabi-wahabi lain diluar sana. Namun kebanyakan mereka berlagak Alim dengan memakai pakaian yang sinonim dengan Islam seperti jubah, kopiah..Hati-hati bila mendampingi mereka, mereka akan mula berbicara tentang agama kepada anda, teliti ucapan mereka, mereka akan menggunakan Dalil yang tidak kena mengena langsung dengan apa yang mereka bicarakan, bahkan mereka akan membawa isu-isu kontroversi. (nak tunjuk pandai)

2) Mereka selalunya berkumpul di kafe HS dan Econs, tapi lebih prefer kepada HS. Biasanya tak kurang dari 3 orang.

3) Kalau denngar apa yang mereka bualkan, buat masa sekarang lebih banyak tertumpu pada isu-isu Ahbasy. Kalau dengar, mereka hentam Ahbasy macam Ahbasy tu KAFIR. Nauzubillah. Tak serik-serik puak Wahabi ni.

4) Ni yang paling penting! Bila berhujah, mereka mesti keluar hadis sepotong dua, Ayat Quran sepotong dua, tapi Qala Ibn Taimiyyah berjela-jela, Qala Uthaimin, Qala Al-Bani, Qala Bin Baz, sampai kita tengok diorang, siapa nabi diorang ni??haaaa....

5) Lagi satu, bila ajak berdebat, mereka tak guna pun kitab-kitab Ahlussunnah, bahkan mengangungkan PROTAZ (PROSESAT) Hafiz Firdaus, siapa dia? Kami pun tak kenal, mungkin dia dapat Ilham sebab bosan jadi pilot kot...Hujah diorang guna buku melayu yang tak tahu susur galur bersanad ke tidak? Kitab-kitab kuning pondok yang bersanad sampai Rasulullah pun diorang tinggal, sebab ajar Aqidah ALLAH TIDAK BERTEMPAT.

Akhirkata, perhatikan dengan siapa anda berkawan.

Penulis tetap PENASUNNI.